Innostukseni Anssia ja hänen tuotantoaan kohtaan on tosi tuore juttu, koska sain aikoinaan niin jäätävän yliannostuksen Mikan faijan bemaria, Millaa ja muita 2000-luvun alkupuolen hittibiisejä, että ei tehnyt yhtään mieli syventyä herran uudempaan tuotantoon. (Okei, olin myös täysin laput silmillä kulkeva 13-vuotias Rasmus-fani, eikä muita bändejä käytännössä ollut olemassa, mutta kyllä noi biisit soitettiin niin puhki kaikissa tämän maan medioissa että morjens!) Tuli Ruisrock 2015 ja en tiedä sulattiko helle aivoni vai mitä, mutta jokin päässäni napsahti. Kiitos tästä napsahduksesta tosin kuuluu suurilta osin myös festariseuralaiselleni, jota ilman en varmaankaan olisi eksynyt päälavalle Anssia katsomaan. Ruississa oli kova meininki niin lavalla kuin yleisössäkin ja se innostus tarttui keikan edetässä muhun semmoisella voimalla, että suoraan sanottuna vähän hirvitti. Säilytin rokkipoliisin ulkokuoren koko keikan ajan, mutta sisällä pauhasi ja kuohui. Lähdin Ruissista muuttuneena naisena. En kuitenkaan juossut pää kolmantena jalkana tyhjentämään lähintä levykauppaa, niin kuin usein uuden musiikin huumassa teen. Meni vielä muutama viikko ennen kuin lähdin kaupasta ensimmäisen oman Kela-lättyni kanssa. Kävin itseni kanssa kovaa keskustelua siitä, että voinko mä todellakin ihan aikuisten oikeasti tykätä Anssi Kelan musiikista?! No näköjään voin ja tykkään helvetisti, vaikka teini-ikäiselle minälle se olisi ollut täysin käsittämätön ja järkyttävä skenaario. 2000-luvun övereistä toipumiseen tarvittiin siis kevyet 14 vuotta, heh!
Mutta niin, perjantai-ilta ja Virgin Oil. Tanssilattia alkoi täyttyä mukavasti, kun h-hetkeen oli enää muutamia minuutteja, mutta olisi paikalla voinut enemmänkin porukkaa olla. Kai Helsingissä oli taas joku tapahtumien superviikonloppu ja joka paikkaan ei sen takia riittänyt jengiä kuin pipoa, mutta yllättävän paljon oli silti eturivissäkin tilaa pogoilla. Olin varautunut vähän kovempaan tunkuun. Jengistä lähti kuitenkin mukavasti ääntä, mikä oli hyvä juttu, koska omasta mielestäni yksi vaivaannuttavimmista asioista keikoilla on liian hiljainen yleisö. Onneksi pienikin porukka voi saada tunnelman kattoon, jos ei pelkää venyttää äänihuuliaan.
Translation: Anssi Kela's windmachine will represent Sweden in the Eurovision Song Contest next year.
- juoksepoistytto
yykaahoovee Facebookissa / Instagramissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti